Kirstine fra botilbuddet CAS 3 på Amagerfælledvej

Når man arbejder som omsorgshjælper, kan bare det at snakke med borgere betyde en forskel
Billede
Kirstine fra botilbuddet CAS 3 på Amagerfælledvej

”Noget af det bedste ved mit arbejde er, at jeg får mulighed for at være en særlig del af menneskers særlige liv”

Sådan siger Kirstine, der er ansat som omsorgshjælper hos CAS 3, der er et botilbud for borgere med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser og autismespektrumforstyrrelser. Spørger man Kirstine, sætter hun pris på de relationer, hun danner i sit arbejde. 

”Jeg er på en afdeling med nogle borgere, der er lidt vilde. Jeg kan godt lide, når der sker noget, og dem, jeg arbejder med, har lidt ekstra store udfordringer.”

Hun fortsætter. 

”Vi er en del af hinandens hverdage. Det gør, at jeg kender dem på godt og ondt. Det giver mig faktisk så meget glæde at være sammen med de her mennesker, at jeg nogle gange kommer her frivilligt og laver kreative aktiviteter med dem.”

I Kirstines hverdag er det først og fremmest relationen til borgerne, der gør hendes arbejde så fantastisk. 

”En god dag kræver ikke meget mere end borgerkontakt og god kontakt til mine kolleger. Der kan ske mange dårlige ting på en god dag, hvis bare udfordringerne bliver håndteret rigtigt. Så har jeg en følelse af, at vi klarede det svære.”

”Selv at lykkes med noget småt har værdi i mit arbejde, da noget småt kan betyde no-get stort for borgeren. Hvis en borger har været udadreagerende, og jeg bare holder mig til strukturen, kan det virke som en lille ting, men for ham betyder det meget."

For Kirstine er relationsarbejdet hele fundamentet for at opbygge tillid til borgerne. 

”Det er først, når de føler dem trygge, at de åbner op og tør tale om det, der er svært. Det er vigtigt, da det for nogen er vanskeligt at håndtere følelserne, hvor selv glæde kan være svær at rumme.”

Hun fortsætter.

”Når jeg har etableret en god relation til borgerne, kan jeg hjælpe dem. Det er her, jeg kan støtte dem i deres udvikling, men også støtte dem til at acceptere de vilkår, som er almindelige, men svære.”

Udover relationsarbejdet skal Kirstine også varetage administrative opgaver, som når borgernes delmål skal dokumenteres. 

”Jeg fungerer som borgernes mellemled til både kommune og center. Det er en vigtig rolle, da jeg blandt andet indberetter deres behov til kommunen, og når de så får flere ressourcer, kan jeg se, jeg gør en forskel.” 

Og det at gøre en forskel er vigtig for Kirstine.

”Selv det at lykkes med noget småt har værdi i mit arbejde, da noget småt kan betyde noget stort for borgeren. Hvis en borger har været udadreagerende, og jeg bare holder mig til strukturen, kan det virke som en lille ting, men for ham betyder det meget, da jeg skaber ro og tryghed.”