Døgnfortællingen for børne- og ungehjem

Døgnfortællingen på Socialforvaltningens børne- og ungehjem
I Socialforvaltningens børne- og ungehjem er det vores opgave og mål at understøtte en barndom og ungdom med trivsel og tryghed og at give udsatte børn og unge et godt fundament for voksenlivet.
Døgnfortællingen om vores arbejde i Socialforvaltningens børn- og ungehjem er tæt forbundet med de forebyggende indsatser og giver et billede på den nuværende indsats, men i særlig grad også den rejse døgnområdet er på. Døgnfortællingen fortæller om de ambitioner og ønsker vi har for udviklingen af døgnområdet.
Kernefortælling
I vores børne- og ungehjem er det vores opgave og mål at understøtte en barndom og ungdom med trivsel og tryghed og at give udsatte børn og unge et godt fundament for voksenlivet.
Ledere og medarbejdere på døgnområdet for anbragte børn og unge gør en positiv forskel i udsatte børns og unges liv, og er samtidig er en del af et stærkt arbejdsfællesskab med plads til faglig udvikling og specialisering. Vi bygger bro fra udsatte børn og unge til positive fællesskaber, netværk og almensamfundet. Vi vægter fleksibilitet og mod høj i samarbejdet med børn og unge i den måde, vi tilrettelægger arbejdet på.
Budskaber i døgnfortællingen
Fold alle ud
1. Vi er et mangfoldigt og stærkt arbejdsfællesskab med mange muligheder
- Vi er et mangfoldigt og stærkt arbejdsfællesskab, som vi aktiverer så meget som muligt i det daglige arbejde med at understøtte og udvikle udsatte børn og unge.
- Vi bringer hinandens specialiserede fagligheder i spil på tværs af vores mange børne- og ungehjem og i vores forebyggende indsatser.
- Vi vægter faglig udvikling højt og tilbyder gode muligheder for intern kompetence- og karriereudvikling. Vi tilstræber at tilbyde rotation på tværs af vores tilbud i Socialforvaltningen.
- Vores netværk på tværs skaber faglig udvikling og bruges aktivt i opgaveløsningen.
2. Vi bygger bro til positive fællesskaber
- Vi går langt for, at barnet og den unge kan fastholde sit eksisterende netværk (søskende, forældre, bedsteforældre og andet netværk, fortsætte i samme skole, legeaftaler, fritidsaktiviteter mm.)
- Vi inddrager og arbejder med både barnet, den unge og hele familiens behov.
- Vi understøtter at børn og unge skaber levedygtige relationer i almensamfundet.
- Vi giver mulighed for, at børn og unge udvikler sig i det omgivende samfund ved at arbejde ud af børne- og ungehjemmenes traditionelle rammer.
3. Vi er stærke i relationen til udsatte børn og unge
- Vores faglig tilgang er baseret på et stærkt relationsarbejde båret af en nysgerrighed, engagement og vedholdenhed.
- Vi inddrager børnene og de unges stemme og perspektiv mest muligt, da barnet og den unges holdninger og synspunkter er afgørende for at skabe en god indsats.
- Vi arbejder på at opbygge tillidsfulde relationer til barnet og den unge, da det er en afgørende forudsætning for, at de føler sig trygge og giver deres stemme til kende.
- Vi prioriterer tid til faglig refleksion og supervision for at øge læring og trivsel hos de fagprofessionelle til gavn for udsatte børn og unge.
4. Vi er fleksible i indsatsen og i måden, vi arbejder på
- Vi understøtter fleksible arbejdsmåder, der muliggør, at arbejdet også foregår uden for børn- og ungehjemmet i barnets og den unges nærmiljø herunder også i familien.
- Vi ønsker at skabe gode overgange og følge børn og unge på tværs af tilbud og indsatser
- Vi bestræber os på at arbejde på tværs af tilbud og indsatser (fx i kombinationstilbud) og trækker på hinandens fagligheder, hvor det giver mening for det enkelte barn og den enkelte unge.
- Fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdet giver en god balance mellem arbejdsliv og privatliv.