Kirstine fra Tidlig Indsats på Amager
”Succeskriterierne for mit arbejde er at få familierne og deres børn og unge til at føle sig tilpas i samtalerne med mig. For jeg er den første kontakt mellem dem og kommunen. Jeg mærker, at jeg gør en forskel, når jeg kan mærke, at samtalerne giver mening for de unge. Det er en forudsætning for mit arbejde, at jeg er god til at skabe den gode første kontakt til børn, unge og deres forældre.”
Sådan fortæller Kirstine, der er kriminalitetskonsulent i Tidlig Indsats i Borgercenter Børn og Unge på Amager. Her har hun arbejdet i over 13 år både som sagsbehandler og nu som konsulent. Hun taler med børn og unge, der enten har været i kriminalitet, eller som man er bekymret for ender i kriminalitet. Det kan være alt fra butikstyveri til vold eller røveri.
”De faglige udfordringer og kompetencer ville jeg også kunne finde på andre arbejdspladser. Men det er helt klart mine kollegaer, der gør forskellen. Det er en stor grund til, hvorfor jeg er blevet hængende de sidste 13 år.”
Målgruppen for Kirstines arbejde er børn og unge i alderen 12-18 år. Men børn og unge udenfor målgruppen, der er i et bekymrende miljø, kan også komme forbi Kirstine til en snak om trivsel og konsekvenserne af deres handlinger.
”Jeg har blandt andet samtaler med unge, der har begået mild kriminalitet, fx butikstyveri. Med dem handler det om, hvordan vi kan hjælpe dem og deres familier bedst muligt så de ikke ender på et sidespor. Nogle børn, unge og familier møder jeg måske kun én gang, og så ser jeg dem ikke igen. Kun hvis de begår ny kriminalitet.”
Og det er lige præcis det, der gør, at Kirstine trives i sit arbejde. Mødet og samarbejdet med borgeren. Men det er også så meget mere end det faglige. Kirstines kollegaer spiller også en stor rolle i hverdagen.
”De faglige udfordringer og kompetencer ville jeg også kunne finde på andre arbejdspladser. Men det er helt klart mine kollegaer, der gør forskellen. Det er en stor grund til, hvorfor jeg er blevet hængende de sidste 13 år.”
Modsat mange af sine kollegaer er Kirstine ikke uddannet socialrådgiver. Hun er derimod kandidat i Kommunikation og Pædagogik fra Roskilde Universitet. Faktisk var det en studieveninde fra samme uddannelse, som i sin tid blev ansat som sagsbehandler i Københavns Kommune. Da Kirstine hørte om det, synes hun, det lød spændende, men også lidt skræmmende. For arbejdet handlede om det komplekse menneske og relationer. Men ikke desto mindre endte Kirstine selv med at blive ansat som sagsbehandler i kommunen, hvor hun har været lige siden.
”Der skal ikke så meget til, før min dag bliver rigtig god. For en god dag er, når alle mine kollegaer er inde og vende på kontoret, så vi kan sparre med hinanden. Eller når jeg har møder og samtaler med borgere, der går godt, og hvor de føler indsatsen er meningsfuld, og at de får den hjælp, de behøver.”